جستجو
   
    Delicious RSS ارسال به دوستان خروجی متنی
    کد خبر : 72942
    تاریخ انتشار : 25 فروردین 1394 14:13
    تعداد بازدید : 558

    ماهیت قانون (2) مفهوم قانون در اسلام

    مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی مفهوم و ماهیت قانون در اسلام را بررسی کرد.
    به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی ، دفتر مطالعات بنیادین حکومتی این مرکز اعلام داشت: تامین سعادت انسان در زندگی اجتماعی و دنیوی ، هدف غایی نظام های حقوقی است. در اسلام، این هدف به عنوان هدف نهایی مطرح نیست، بلکه هدفی میانی است. آنچه در اسلام هدف نهایی تلقی می شود، کمال بشر است که وصول به قرب الهی است. از آن جا که اسلام دنیا را مزرعه آخرت دانسته و زندگی انسان را محدود به دنیا نمی داند، لذا برای زندگی دنیا طوری برنامه ریزی می کند که مصالح آن تامین شوند و اوضاع واحوال زندگی اجتماعی مردم بهبود بخشیده شوند رعایت کامل احکام و قواعد حقوقی اسلام و عمل به مقتضای آن – علاوه بر تامین بهترین نظم و سامان به زندگی اجتماعی انسان ها – در صورت وجود قصد و نیت نیل به کمال و سعادت راستین – تقرب به خدا، اطاعت از تکالیف اخلاقی – است. اگر مسلمانی ، نظام حقوقی اسلام را به طور کامل اطاعت کند و انگیزه تقرب به خدا داشته باشد، هم مصالح دنیوی خود و جامعه اش تامین است و هم به کمال حقیقی اش می رسد و هدف هر دو نظام حقوقی و اخلاقی محقق شده است.
    در اسلام، یگانه قانونگذار خداست و رسول اکرم(ص) و ائمه معصومین (ع) از سوی او ماذون در حکومت و بالطبع وضع قوانینند. قوانین اسلام به دو دسته ثابت و متغیر تقسیم می شوند. قوانین ثابت ناظر بر نیازهای ثابت بشرند که در همه زمان ها و مکان ها ثابت ولایتغیرند و قوانین متغیر ناظر به ابعادی از زندگی بشرند که با تغییر زمان و مکان تغییر می یابند. در عصر غیبت، اجتهاد از منابع استنباط احکام شرع ، راهگشای وضع قوانین مورد نیاز جامعه اسلامی است. فقیه عادل نیز که عهده دار ولایت وحکومت اسلامی می شود به نصب عام از سوی معصوم تعیین شده و ولایت مطلقه در اداره جامعه اسلامی داشته و قانونگذاری برای اداره جامعه و کشور اسلامی تحت ولایت او صورت می پذیرد.
    از دیدگاه اسلام، قانونی که برای اداره جامعه وضع می شود علاوه بر ارتباط وثیقی که با اخلاق و نظام اخلاقی دارد، مشتمل بر حقوق و تکالیفی است که دارای ویژگی هایی است از جمله: لزوم توجه به رشد مادی و معنوی انسان ها، توجه به مصالح فرد و جامعه، تطابق با فطرت و طبیعت ، توجه به رشد اختیاری انسان و حاکمیت قسط و عدل ، توجه به مقتضیات زمان و مکان.
    قانون و حاکمیت قانون در اسلام اهمیت بسیار بالایی دارد، ولی نکته قابل توجه آن است که اسلام به قانون نظر «الی» دارد. یعنی اسلام آن را آلت و وسیله تحقق عدالت در جامعه می داند و وسیله اصلاح اعتقادی و تهذیب انسان به شمار می آورد. بنابراین قانون برای اجرا و برقرارشدن نظم اجتماعی عادلانه به منظور پرورش انسان مهذب است. به عبارت دیگر در اسلام، قانون در خدمت تربیت انسان و جامعه قرار دارد.





    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :
تعداد بازدید کنندگان کل :
تا کنون :
22379328
اکنون :
83